خواص روغن نعنا

۴۵ بازديد
نعناع گیاهی معطر است که یک خانواده‌ی گسترده شامل نعناع فلفلی، پونه و ... را تشکیل می‌دهد. روغن اسانس نعناع و نعناع فلفلی را می‌توان از برگ گیاه نعناع استخراج کرد و برای اهداف مختلف به کار برد؛ از جمله کاربرد آرایشی و بهداشتی و خوراکی به عنوان یک افزودنی جهت بهره‌مندی از عطر دلپذیر و خاصیت خنک‌کنندگی آن. همچنین برخی معتقدند که روغن نعناع به رشد مو‌ها نیز کمک می‌کند. برای اطلاع از خواص و مضرات این روغن ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.
 
در این مطلب می‌خوانید:
انواع روغن نعناع
کاربرد‌های روغن نعنا دکتر اویل
خواص روغن نعناع
هشدار‌ها و مراقبت‌های پیش از مصرف روغن نعنا
چه کسانی نباید از روغن نعناع استفاده کنند؟
 
انواع روغن نعناع
روغن نعنا دکتر اویل  روغن اسانسی است که از برگ‌های تازه نعنا گرفته می‌شود و اغلب کاربرد زیادی در آروماتراپی دارد و روغن رقیق شده آن در پخت و پز نیز استفاده می‌شود.
روغن نعناع را می‌توان به اشکال مختلف یافت. برخی از نمونه‌های آن عبارتند از:
روغن اسانس نعنا دکتر اویل : فرم بسیار غلیظی است که از آن می‌توان برای آروماتراپی یا به صورت رقیق‌شده روی پوست استفاده کرد.
عصاره نعنا دکتر اویل : یک شکل رقیق‌تر است که می‌توان به عنوان طعم‌دهنده به غذا‌ها استفاده کرد.
کپسول روغن نعنا دکتر اویل : از این کپسول‌ها به عنوان مکمل غذایی مصرف می‌شود
روغن نعنا دکتر اویل بوی بسیار تیزی دارد که خنک‌کننده و طراوت‌بخش است که احتمالا با طعم و احساس آن آشنا هستید. اجزای شیمیایی اصلی روغن نعناع شامل منتول و منتون هستند، اگرچه عناصر مهم دیگری نیز در آن وجود دارد.

خواص و مضرات روغن نعناع

کاربرد‌های روغن نعنا دکتر اویل 
روغن نعنا دارای کاربرد‌های متنوعی است. به عنوان مثال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 روغن نعنا دکتر اویل به عنوان درمان برای انواع بیماری‌ها از جمله سندروم روده تحریک پذیر، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی و همچنین سرماخوردگی
مصرف موضعی برای درمان خارش، درد عضلانی و سردرد
افزودنی برای مواد غذایی و دهانشویه‌ها
افزودنی برای رایحه‌بخشی به صابون‌ها و مواد آرایشی

خواص و مضرات روغن نعناع

خواص روغن نعنا دکتر اویل
روغن نعنا دکتر اویل، پیشینه‌ی زیادی در درمان بیماری‌ها دارد که به زمان مصر باستان، یونان و روم باز می‌گردد. اما تحقیقات پزشکی جدید در مورد فواید روغن نعنا دکتر اویل چه می‌گویند؟ ازآنجا که برخی از مزایای احتمالی روغن نعنا براساس تجربیات شخصی است، تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام هستند که ما برخی از نتایج آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم‌کرد.
۱. کمک به درمان سندروم روده تحریک‌پذیر
بسیاری از تحقیقات انجام شده در رابطه با خواص روغن نعنا دکتر اویل ، بر اثرات آن بر روی سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) متمرکز شده‌است. IBS یک بیماری مزمن درستگاه گوارش است که می‌تواند باعث درد شکم، اسهال و یبوست شود. یک آزمایش که اثربخشی کپسول روغن نعنا دکتر اویل در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر را با دارونما‌ها مقایسه کرد، نشان داد که درمان با روغن نعنا دکتر اویل باعث بهبود درد شکم و سایر علائم این بیماری می‌شود.
اینکه روغن نعنادکتر اویل چگونه به کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند، تا حد زیادی برای دانشمندان ناشناخته‌است، اما برخی احتمالات عبارتند از:
شل کردن عضلات صاف دستگاه گوارش
اثر ضد التهابی
تاثیرگذاری بر باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش
کاهش احساس درد در دستگاه گوارش

۲. درمان درد‌ها و بیماری‌های گوارشی
روغن نعنا دکتر اویل یا منتول، که یکی از اصلی‌ترین اجزای شیمیایی موجود در نعنا است، در ترکیب با زیره برای درمان سوءهاضمه استفاده شده‌است؛ یکی از مهم‌ترین علائم این وضعیت نفخ و درد در ناحیه‌ی معده است. یک مقاله که نتایج تحقیقات مختلف را خلاصه کرده بود، نشان داد که این ترکیب (منتول، روغن نعنا و زیره) می‌تواند به تسکین علائم مرتبط با سوء‌هاضمه کمک کند. بررسی‌های دیگر نیز حاکی از آنند که مصرف روغن نعنا دکتر اویل در کاهش شدت و طول مدت درد موثر است. با این حال، این روغن بر درمان کولیک موثر نبود.

۳. درمان حالت تهوع
حالت تهوع یکی از عوارضی است که پس از عمل جراحی اتفاق می‌افتد. یک مطالعه که به بررسی تاثیر روغن نعنا دکتر اویل استنشاق شده بر تهوع بعد از عمل پرداخت، نشان داد که روغن نعنا می‌تواند این عارضه را کاهش دهد. با اینحال، تحقیقات نشان می‌دهند که آروماتراپی با روغن نعناع تاثیری چندانی بر کاهش شدت تهوع نداشته‌است. حالت تهوع و استفراغ همچنین در مراحل اولیه بارداری تجربه می‌شود. یک مطالعه معتبر که اثرات روغن نعناع در بارداری را بر ۵۶ زن بررسی کرد، نشان داد که رایحه درمانی با روغن نعناع بر تهوع و استفراغ ابتدای بارداری تاثیر مثبت ندارد.
خواص و مضرات روغن نعناع
۴. تسکین درد
از روغن زمستان سبز و منتول برای درمان سردرد‌های عصبی، ناشی از میگرن و دلایل دیگر استفاده می‌شود. یک مطالعه به بررسی اثر موضعی محلول ۱۰ درصد منتول برای درمان میگرن پرداخت. در پایان محققان دریافتند که زمانی که این روغن بر روی پیشانی و گیجگاه اعمال شود، می‌تواند تهوع، درد و حساسیت افراد را کاهش دهد. یک تحقیق دیگر نیز همین اثر را بر میگرن بررسی کرد که نشان داد مالش پیشانی با روغن نعنا، تا حداقل ۲ ساعت از شدت درد می‌کاهد. در مطالعه‌ی دیگر تاثیر قرص روغن نعناع در افراد مبتلا به مشکل بلع و درد قفسه‌ی سینه غیر قلبی پرداخته شد. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان بهبود علائم خود را گزارش کرده‌اند.

۵. روغن نعنا دکتر اویل برای پوست و مو
روغن نعنا دکتر اویل غالبا در محصولات آرایشی به کار می‌رود، اگرچه تحقیقات محدودی در مورد فواید احتمالی روغن نعنا دکتر اویل برای پوست و مو صورت گرفته‌است. یک مطالعه‌ی کوچک به بررسی کاربرد موضعی روغن نعنا دکتر اویل و اثرات آن بر خارش‌های مزمن پرداخت. محققان دریافتند که محلول یک درصد روغن نعنا دکتر اویل باعث بهبود شدت و کاهش مدت زمان خارش شده است. یک مطالعه‌ی دیگر نیز اثر روغن نعنا دکتر اویل را بر کاهش خارش‌ها در بارداری بررسی کرد که نشان داد استفاده از محلول ۵.۵ درصد روغن نعنا، دوبار در روز به مدت دو هفته، شدت خارش را بسیار کم‌تر کرده. یک مطالعه‌ی حیوانی بر روی موش‌ها نیز حاکی از آن است که مصرف محلول سه درصد روغن نعناع، پس از چهار هفته موجب رشد مو‌های ضخیم و بلند در موش‌ها شده است.

بسیاری از محصولات زیبایی و شامپو‌ها به دلیل خاصیت خنک کنندگی و عطر نعنا، حاوی روغن نعنا یا منتول هستند. این محتوا می‌تواند به احساس خنکی و تمیزی مو‌ها بیافزاید. اما این روغن در غلظت‌های پایین اثری بر رشد مو‌ها نخواهد داشت. اگر به دنبال افزایش رشد مو‌ها به کمک روغن نعنا هستید، می‌توانید یک یا دو قطره روغن سه درصد را روی مو‌های خود بمالید. با این کار مقداری احساس سوزش خواهید کرد، اما اگر این میزان بیش از حد تحمل بود باید استفاده را متوقف کنید.
۶. مبارزه با مخمر و باکتری‌ها
روغن نعنا دکتر اویل همچنین دارای خواص ضد میکروبی خفیفی است. مطالعات مختلفی برای تعیین اثربخشی آن در برابر انواع مختلف باکتری‌ها و قارج‌ها انجام شده که البته برخی از نتایج ضد و نقض هستند. یک مطالعه نشان داد که روغن نعنا دکتر اویل بر بسیاری از گونه‌های باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس»، که برخی در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم بودند، اثرگذار است و سم آن‌ها را مهار می‌کند. اگرچه این اثر بستگی زیادی به دوز روغن داشت و با افزایش دوز، این خاصیت نیز افزایش می‌یافت.
اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، کاربرد روغن نعنا دکتر اویل در مقابل برخی دیگر از باکتری‌ها بی‌تاثیر بود. یک منبع مطالعاتی از سال ۲۰۱۷ به برسی فعالیت چندین روغن اسانس در برابر گونه‌های مختلف مخمر کاندیدا پرداخت. نتایج این تحقیقت حاکی از آنند که اگرچه روغن نعناع در برابر این نوع قارچ موثر است، اما اثر آن نسبت به سایر روغن‌ها کمتر است.
 
خواص و مضرات روغن نعناع
روغن نعنا دکتر اویل همچنین در درمان موارد زیر موثر است:
درمان سوزش سردرد
تهوع صبحگاهی در بارداری
درد و گرفتگی در دستگاه گوارش فوقانی
اسهال
سرفه
عفونت مجاری تنفسی و سینوس‌ها
درد‌های قاعدگی
استفاده غیرخوراکی و موضعی روغن نعناع، همچنین برای شرایط زیر مفید است:
درد‌های عصبی
دندان درد
عفونت دهان
مشکلات مربوط به مفاصل
راش پوستی ناشی از آلرژی
دفع حشرات
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.